• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67654
+
-

ترخیص ۶۰۰ خودرو وارداتی از گمرک بوشهر

در قالب مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای ترخیص ۱۳هزار خودرو وارداتی موجود در گمرک‌های کشور، تا ۱۶ تیرماه جاری به عنوان روز پایانی مهلت این مجوز، ۶۰۰ دستگاه از گمرک بوشهر ترخیص شد.

 بر اساس مجوز این شورا دولت مصوبه‌ای را ۱۶ دی ماه ۱۳۹۷ توسط «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری، برای اجرا به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و نیز بانک مرکزی ابلاغ کرد.

به گزارش ایرنا، همچنین هیات دولت در اردیبهشت ماه امسال پس از اتمام فرصت چهارماهه واردکنندگان برای ترخیص خودروهای دپوشده در گمرک با توجه به چالش‌هایی که در روند ترخیص آنها وجود داشت، این فرصت را برای ۲ ماه دیگر (تا اواسط تیر ماه جاری) تمدید کرد تا واردکنندگان این امکان را بیابند با ترخیص خودروهای مانده در گمرک به تعهدات خود به مشتریان عمل کنند.

ناظر گمرکات استان بوشهر گفت: اکنون زیر ۷۰۰ دستگاه خودرو خارجی وارداتی دیگر در گمرک بوشهر موجود است که در صورت تمدید مهلت این مجوز زمینه ترخیص آنها فراهم می‌شود. 
«بهروز قره‌بیگی» در نشست فعالان اقتصادی استان بوشهر درباره میزان درآمد گمرک‌های استان بوشهر افزود: این گمرک‌ها در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ به ترتیب 3 هزار، 2۵۰۰ و 1۲۷۰ میلیارد تومان درآمد داشته‌اند. پیش‌بینی شده است که این آمار در سال جاری به کمتر از 1200 میلیارد تومان کاهش یابد. وی بدون اشاره به کاهش میزان درآمدهای گمرک‌های استان بوشهر در سال‌های اخیر اظهار کرد: توجه ویژه به ظرفیت‌های هر استان می‌تواند زمینه افزایش درآمدهای گمرکی را فراهم کند.

مدیر کل گمرک بوشهر در مورد کارت‌های بازرگانی بیان کرد: شرکتی با سرمایه ۱۰ میلیون ریال در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده است، ولی بر اساس گزارش‌های دریافتی ۲۶۰ میلیون دلار صادرات داشته که پس از دست‌یابی گمرک و اداره مالیاتی به چنین شرکت‌هایی، این تناسب نداشتن گردش مالی و حجم تجارت باعث ایجاد مشکل می‌شود.

قره‌بیگی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مورد گروه‌های یک و ۲ کالایی (گروه یک شامل کالاهای اساسی وارداتی با ارز ۴۲هزار ریالی و گروه ۲ شامل کالاهایی با مرحله‌ای پایین‌تر از کالاهای اساسی) که مقرر بود به صورت درصدی ترخیص شوند، به‌تازگی ابلاغ شده بانک‌های عامل باید گواهی قرار گرفتن در نوبت تامین ارز به گمرک را ابلاغ کنند که در پیش گرفتن این رویه مشکلاتی برای صاحبان کالا ایجاد کرده است و باید در آن بازنگری شود. در ترخیص کالاها به صورت درصدی بخش عمده‌ای از کالای صاحب کالا ترخیص می‌شود و بخشی نیز به عنوان ضمانت نزد گمرک باقی می‌ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید